Er is veel te doen over voedingssupplementen, werken ze wel of niet en in welke mate werken ze?

Als je kijkt naar voedingssupplementen is het nuttig om je af te vragen wat voor effect je ermee wil bereiken. Wil je meer uithoudingsvermogen, kracht/spiermassa of neem je voedingssupplementen uit gezondheidsoogpunt?

Er zijn heel veel voedingssupplementen op de markt, waarvan de werking van een aantal stevige wetenschappelijk aangetoond zijn. Echter, er zijn ook supplementen te verkrijgen die negatieve gezondheidseffecten hebben (bijvoorbeeld anabole steroïden), op de dopinglijst staan (efedrine, anabole steroïden) of die gewoonweg niet werken.

In een recente studie gepubliceerd in Free Radical Biology & Medicine is een opsomming gemaakt van 50 jaar onderzoek naar voedingssupplementen.

 

Figuur 1. Effecten van supplementen op prestatie.

 

Ter verduidelijking kan nog het volgende worden toegelicht:

– Onder ‘Protein’ vallen Whey-eiwit en caseïne.
–  ‘Herbal supplements’ kunnen vrij worden vertaald als homeopathische middelen.

Mocht je besluiten een voedingssupplement te gaan gebruiken, is deze lijst handig. Echter blijft het een feit dat een goed voedingssupplement geen vervanging is voor gezonde, gevarieerde voeding met voldoende macro- en micronutriënten.

 

Wouter v/d Heuvel, MSc., Bc., Personal Trainer Pursue Personal Training

 

Bron
G.L. Close, et al., New strategies in sport nutrition to increase exercise performance, Free Radic. Biol. Med. (2016), http://dx.doi.org/10.1016/j.freeradbiomed.2016.01.016i